Har du gått in i en vägg? Gabriella Wulff har en DIY-lösning för alla trötta och slitna

Utmattningssyndrom är ett vanligt inslag i dagens arbetsliv.

Den kan drabba den mest entusiastiska och arbetsföra person – ja, oftast är det faktiskt de som verkar drabbas hårdast av den. De som inte ser några hinder, inga gränser för vad som kan uppnås eller inte. De som kämpar i uppförsbacke och motvind. Allt för att få saker gjort och hålla uppe det höga tempo som karakteriserar många organisationer idag.

Tappar fästet

Vad gör vi då när vi når den där berömda väggen? Ja, många försöker nog fortsätta springa, trots att väggen är där. Istället för att springa i horisontalläge, tvingar vi oss numera upp även i vertikalläge. Alternativt försöker vi ivrigt klättra på den där väggen – trots att den inte har fästen varken för fötter eller händer.

”Vad gör vi då när vi når den där berömda väggen? Ja, många av oss försöker nog fortsätta springa, trots att väggen är där.”

De flesta av oss är faktiskt vare sig Spindelmannen, Spindelkvinnan eller Spindel-hen. Även om det hade varit behändigt att ta till lite mer innovativa knep för att kunna fortsätta full fart framåt.

Andra vänder sig till vården, där psykologer och läkare gör det som står i deras makt för att vända skutan. Utmattning och dess biverkningar kommer med mycket hysch-pysch och behandlas bäst i stängda rum. På en plats där ingen annan kan se eller höra dig.

Vissa av oss kanske delar med oss till de närmsta kollegorna, medan andra har släppt på tabut och basunerar ut det. Här ska minsann visas hänsyn till mig och min specifika situation!

Det sorgliga är ju att den kanske inte alls är så specifik, utan att många av oss ofta känner sig lite på gränsen till vad vi orkar, eftersom vi ”bitit ihop” under en längre period.

”Här ska minsann visas hänsyn till mig och min specifika situation.”

Gabriella Wulff, konsumtionsforskare

Använd väggen som stöd

Så vad ska vi då göra?

Nu är jag vare sig psykolog, beteendevetare, läkare eller något i den stilen – så ni får ta mina råd med en nypa salt! Däremot har jag stött på några väggar genom åren, så viss bekantskap har jag trots allt stiftat med dem.

Mitt förslag på action kan sammanfattas i två enkla meningar:

När du nått en vägg. Sätt dig ner och använd den där väggen som stöd för att få lite extra vila.

As simple as that.

Att du nått väggen beror med största sannolikhet på att du har jobbat i det höga tempot under en något för lång period. Att du inte unnat dig att sitta ner och känna efter under den tiden. Det faktum att du nu når väggen tjänar ett syfte – det är din gräns för vad du orkar! Och det är din chans till återhämtning. Ta den!

Ge dig själv lite extra omsorg

Nu menar jag inte på att du ska sätta dig ner helt sysslolös. Det steget kommer annars efter att du har försökt klättra upp på den där väggen och finner dig – om möjligt – än mer utmattad efter de garanterat misslyckade försöken.

Snarare tänker jag det som att du, efter ett tag av fäktande och fläktande, faktiskt har nått en solid punkt som du kan dra nytta av. Innan du kom till väggen hade du inte det stödet – eller hur?

Väggen ger dig en möjlighet att fortsätta jobbet i lugn takt, men med lite extra omsorg om dig själv och andra.

Om du sätter dig ner vid väggen och vilar lite, kanske andra blir inspirerade att sätta sig bredvid? Och när du känner att du har vilat klart är du fit for fight att springa igen. Ända tills du träffar en ny vägg. Då behöver du dessutom inte vara så rädd för den, utan kan se den som ditt stöd i att komma vidare och fortsätta med ny energi.

Gabriella Wulff är konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Gothenburg Research Institute. När hon inte undervisar, forskar eller samverkar passar hon på att reflektera lite extra över livet. Just nu hittar ni henne vid en vägg i solen, där hon arbetar i ett makligt tempo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *